روش های برش میلگرد + معرفی ابزارهای برش میلگرد

 میلگرد یکی از مصالح مهم و بسیار رایج مقاطع فولادی در مبحث ساخت و ساز است که در دو نوع ساده و آجدار تولید می شود. این محصول در ابعاد و استانداردهای متفاوت تولید می شود که امکان برش آن ها هم وجود دارد. در ساختمان سازی برای جلوگیری از فشارهای ناگهانی در هنگام وقوع سیل، زلزله و یا موارد این چنینی، از میلگردهای آجدار استفاده می شود. افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن دلیل اصلی کاربرد میلگردها در ساخت و ساز است. بتن با اینکه مقاومت خوبی در برابر فشار و تحمل بار دارد، اما از نظر کششی منعطف نیست. برای جبران این ضعف از میلگرد در داخل بتن استفاده می شود.

روش های برش میلگرد + معرفی ابزارهای برش میلگرد

روش های برش میلگرد کدامند؟

با توجه به بودجه ای که در ساخت و سازها مقرر می شود و همچنین نوع میلگرد، برش میلگرد با روش ها و ابزارهای متفاوتی انجام می شود. در کل برای برش میلگردها از دو روش کلی سرد و گرم استفاده می شود که این دو روش برای برش هر نوع میلگردی با ضخامت گوناگون، مناسب هستند. مجری بر حسب شرایط و امکانات از دو روش سرد و گرم برای برش میلگرد استفاده می کند. در برشکاری گرم به وسیله حرارت از منابع گازی یا اصطکاک صورت می گیرد. با استفاده از حرارت مناسب پیوندهای مولکولی بین فلزی ذوب شده و به دو نیم تقسیم می شود. از معایب این روش می توان به نور و حرارت زیاد، تغییر خاصیت آهن به دلیل تنش های ناشی از حرارت برشی، تاب برداشتگی و بروز حوادث اشاره کرد؛ اما دقت و سرعت زیاد و امکان برش چند پروفیل به صورت همزمان یکی از مزیت های این روش است.

روش های برش میلگرد کدامند؟

با ابزارهای برش میلگرد آشنا شوید

ابزارهایی که در برش کاری گرم مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • هوابرش/پلاسما: در این روش استیلن و اکسیژن برای برش انواع فلزات و آهن آلات مورد استفاده قرار می گیرد که برای جوشکاری و برشکاری مناسب است. گرمای ایجاد شده باعث برش در قطعه می شود.این روش برای قطعات ضخیم مناسب تر بوده و حرارت توسط اپراتور به محل برش تابیده و انتقال می یابد.
  • لیزر برشCNC: اشعه به وسیله یک منبع با توان زیاد به محل مورد نظر تابیده می شود و با تقطیر و یا ذوب آهن برش می خورد. دقت بالای این روش به دلیل استفاده از لیزر و برش، یکنواخت است. انعطاف پذیری، طرح های پیچیده و دقت و سرعت بالا از مزیت های این دستگاه است؛ اما استفاده از آن تنها برای برش خطی و ساده، مقرون به صرفه نیست.
  • فرز دستی: روش بسیار مرسومی است که با سرعت بالا انجام گرفته و در دسترس است. در این روش رعایت تمامی جوانب ایمنی برای جلوگیری از پاشش براده بر روی بدن بسیار مهم است. از این روش تنها برای برش تکی پروفیل میلگرد استفاده می شود.
  • اره ریسکی آتشی: این روش در کارگاه های ساختمانی مرسوم ترین روش برش میلگرد است. ایجاد صدای زیاد و رعایت نکات ایمنی به صورت دقیق از معایب آن است.

برشکاری سرد: این روش به وسیله فشار فیزیکی توسط تیغه یا کشیدن تیغه های اره ای ایجاد می شود. در این روش نیاز به مهارت های خاصی نبوده و عدم ایجاد گازهای سمی، کم بودن صدا و ارزان بودن تجهیزات و روند ساده کار از مزایای آن است. در مقابل حجم کار پایین بوده و دقت به نسبت روش های گرم کمتر است. ابزارهای این برش عبارتند از:

با ابزارهای برش میلگرد آشنا شوید

  • قیچی دستی/گیوتین: از این روش ابتدایی، برای قطع و برش میلگرد سرساختمان استفاده می شود. با این ابزار، میلگرد، مابین لبه های قیچی قرار گرفته و دسته قیچی به سمت پایین کشیده می شود. نیاز به نیروی بالا و دفورمگی از معایب آن است.
  • قیچی برش برقی: این روش شبیه به روش قیچی دستی منتها بدون نیاز به نیروی اپراتور بوده و دستگاه با برق 3 یا تک فاز کار می کند. به کمک این روش می توان هر دقیقه 30 میلگرد را بدون تولید براده و ایجاد دفرمگی برش زد. این دستگاه هم در ابعاد بزرگ و هم قابل حمل(سبک) موجود است.
  • اره نواری: این روش یکی از روش های جدید و مهم در صنعت برش بوده که امکان برش قطعات ضخیم را با دقت بالا ایجاد می کند و در حال حاضر کاربردهای فراوانی دارند. برش زاویه دار، حداقل ضخامت برش، قابلیت برش تمام اتوماتیک و حداقل ضایعات از مزایای این روش است.
  • اره دیسکی: این روش امنیت بالایی داشته و همچنین جایگزین مناسبی برای دستگاه های پرخطر اره آتشی است و بر خلاف آن ها از تنوع زیادی برخوردار هست.
  • دستگاه اره لنگ: این دستگاه همانند دستگاه های اره های دیسکی و نواری بوده که با حرکت مستمر و بازویی بر روی قطعات فلزی برش ایجاد می کند. از معایب آن می توان به ایجاد صدای مزاحم و تولید ضایعات اشاره کرد. استفاده از این دستگاه ها در حال حاضر محدود است.
  • اره دستی: این روش ساده برای کارهای ساده و هنری و در کارگاه های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد و شامل اره های مویی، کمان اره و چاقویی است که با حرکت دست انسان، قطعه های چوبی و فلزی را به دو قسمت تقسیم می کند.

میلگردها از نظر شکل ظاهری و ویژگی هایی مانند ضخامت، کشش و استحکام با یکدیگر تفاوت داشته و کاربردهای مختلفی دارند. قبل از استفاده از میلگردها باید اطلاعات کاملی از آن ها بدست آورد تا مشکلی در ایمنی ساخت و ساز به وجود نیاید. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر، قیمت های روز و لیست کامل محصولاتی مثل میلگرد می توانید به سایت شهرآهن مراجعه کنید.