میلگرد سنجاقی چیست؟

با پیشرفت زیادی که صنعت سازه و ساختمان سازی به خود دیده، نیاز است تا پیمانکاران و مهندسین از روش های خاصی برای افزایش میزان مقاومت و استحکام ساختمان ها بهره ببرند. اصولا از بتن ها برای افزایش مقاومت ساختمان ها استفاده می شود، اما در گذر زمان این مطلب روشن شد که بتن ها به تنهایی نمی توانند با انواع فشار مقابله کنند. از این رو استفاده از میلگردها رواج بیشتری پیدا کرد. میلگردها دارای انواع گوناگونی هستند که یکی از آن ها میلگرد سنجاقی است. در ادامه این مطلب از آهن آلات شهر آهن توضیحات بیشتری در این باره که میلگرد سنجاقی چیست و چه ویژگی هایی دارد به شما عزیزان ارائه می کنیم. قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار را نیز می توانید در این سایت مشاهده کنید.

میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگرد سنجاقی در فونداسیون

میلگرد سنجاقی که وسیله ای است فلزی و در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد، با اسامی دیگری از جمله قلاب دوخت ، رکابی، دوخت ستون و سنجاقکی هم معرفی می شود. اندازه و سایز میلگرد سنجاقی نسبت به سایر میلگردها کوچکتر و باریک تر است. خم شدگی های دو سر آن، موجب شده تا شکل ظاهری این میلگرد شبیه به سنجاق شود. عوامل و حوادث طبیعی مختلفی همچون سیل، زلزله، طوفان و...می توانند مقاومت ستون ها و دیوارهای برشی را تحت تاثیر قرار دهند. با آگاهی از این موضوع، پیمانکاران از بهترین نوع میلگرد سنجاقی برای افزایش استحکام سازه استفاده می کنند. میلگرد سنجاقی انواع گوناگون و کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از کاربردهای میلگرد سنجاقی در فونداسیون ساختمان است. در اسکلت سازه، میلگرد سنجاقی را به صورت عمودی و افقی بر روی یکدیگر قرار می دهند. می توان گفت در تمامی ساختمان هایی که از آرماتور به عنوان زیرساز استفاده می شود، میلگرد سنجاقی نیز وجود خواهد داشت. استفاده از این نوع میلگرد در فونداسیون قوانین و ضوابطی دارد که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

  • براساس قوانین بین المللی برای ساختمان هایی که بیش از 5 طبقه دارند، می بایست تمامی ستون های سازه را با تعداد لازم از میلگرد سنجاقی مجهز کرد.
  • در صورتی که میلگردهای عمودی ستون که در یک مقطع قرار دارند بیش از 12 عدد باشند، بهتر است از میلگرد سنجاقی استفاده نشود. چرا که میلگرد سنجاقی به صورت یکی در میان بین میلگردهای عمودی قرار می گیرد و این موضوع ویبره کردن بتن را با مشکل مواجه می کند.
  • نصب و اجرای میلگردهای سنجاقی می بایست حتما زیر نظر متخصصان مربوطه انجام شود. چرا که دقت و توجه به جزئیات قرار گرفتن میلگردها اهمیت بسیار زیادی دارد و رعایت نکردن کوچکترین نکته می تواند در آینده پروژه را با مشکلات بزرگ تری مواجه کند.

میلگرد سنجاقی در فونداسیون

کاربردهای میلگرد سنجاقی

در این بخش سه نمونه از کاربردهای میلگرد سنجاقی را به شما عزیزان معرفی می کنیم:

  • کاربرد میلگرد سنجاقی در ستون های بتنی
    میلگردهای سنجاقی با قرار گرفتن در بین میلگردهای طولی کمک می کنند تا این قطعات در هنگام فشارهای مختلف از هم گسیخته نشوند و به دنبال آن ستون ها نیز مقامت بسیار بیشتری داشته باشند.
  • کاربرد میلگرد سنجاقی در دیوار برشی
    از دیگر کاربردهای این میلگردها، در دیوارهای برشی است. فشارهای برشی ساختمان و سازه به صورت مستقیم بر روی دیوارهای برشی اعمال می شوند که این دیوارها مقامت خود را از میلگردهای طولی دریافت می کنند. استفاده از میلگردهای سنجاقی در کنار میلگردهای طولی به افزایش استحکام و ثابت ماندن آن ها کمک بسیار زیادی می کند.
  • کاربرد میلگرد سنجاقی در فونداسیون
    همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم از میلگردهای سنجاقی در فونداسیون سازه نیز استفاده می شود. به طور کل در ساخت ساختمان های چندین طبقه، سازه های مربوط به انواع پل، سد و... از میلگرد سنجاقی استفاده می شود و اجرای این نوع میلگرد در تمامی انواع سازه، در استقامت و دوام آن ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

فروشگاه شهر آهن خدمات ویژه ای را در زمینه مصالح و قطعات بتنی به صورت آنلاین ارائه می کند. علاقمندان می توانند در هر نقطه از کشور به صورت غیرحضوری به این سایت مراجعه کرده و محصولات خود را با بالاترین کیفیت ممکن خریداری کنند. قیمت میلگرد کارخانه های مختلف مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را ما در دسترس شما قرار داده ایم.