انواع ورق استیل 304 و کاربردهای آن

شاید تا به حال در مورد ورق استیل 304 چیزی شنیده باشید! استیل 304 یکی از انواع فولاد ضد زنگ است که به عنوان فولاد ضد زنگ آستنیتی نگیر شناخته می‌شود. این نوع فولاد خواص بسیار خوبی دارد و به همین دلیل در خیلی از صنایع قابل استفاده است. مقدار آلیاژ کروم و نیکل موجود در این فولاد باعث شده که ویژگی‌های برتری نسبت به سایر فولادها داشته باشد. اطلاعات مورد نیاز درباره مقاطع فلزی از جمله انواع ورق همچون قیمت و ویژگی های ورق استیل، قیمت ورق mo40، قیمت ورق رنگی، ویژگی ها و قیمت ورق گالوانیزه و .... را در شهر آهن مشاهده کنید.

انواع ورق استیل 304 و کاربردهای آن

انواع ورق استیل 304 کدامند؟

این نوع ورق در دسته‌ بندی ‌های مختلفی وجود دارد. بر اساس حالت سختی در تقسیم‌ بندی زیر جای دارد:

  • ورق استیل ۳۰۴ براق
    این نوع ورق معمولا یکی از پرمصرف‌ ترین ورق‌های استیل 304 است که با استفاده فرآیند پولیش کاری، ظاهری براق و شفاف به خود می ‌گیرد. به دلیل اینکه ورق استیل براق ظاهر خوبی دارد، معمولا در کاربردهایی که ظاهر مسئله با اهمیت باشد پر کاربرد است. این نوع ورق نسبتا قیمت بالایی دارد.
  • ورق استیل ۳۰۴ مات
    همان‌طور که از اسم این نوع ورق مشخص است، ورق استیل مات ظاهر شفافی ندارد؛ اما به جای آن دارای ویژگی‌هایی مانند استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی است. معمولا برای کاربردهایی که ظاهر کار اهمیت چندانی نداشته باشد، استفاده از این نوع ورق توصیه می ‌شود. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید، ورق استیل 304 مات قیمت کمتری دارد.
  • ورق استیل ۳۰۴ خشدار
    ورق استيل ۳۰۴ خشدار، نوعی ورق است که روی سطح آن شیارهایی وجود دارد و به همین دلیل آلودگی و چربی به راحتی نمایان نمی ‌شود. برای کاربردهایی مانند ساعت مچی و ساخت جواهرات از ورق استیل 304 خشدار استفاده می ‌شود.

انواع ورق استیل 304 کدامند؟

مشخصات انواع ورق استیل 304

شناخت ویژگی‌های ورق استیل 304 می‌تواند به شما کمک کند که تمامی خواص این نوع ورق را بشناسید و انتخاب بهتری داشته باشید. ورق استیل 304، دارای خواص جوشکاری عالی است و علاوه بر این، از انعطاف‌پذیری بالایی هم برخوردار است. این استیل، دارای 8 تا 5/10 درصد نیکل و همچنین 18 تا 20 درصد کروم است. در ترکیبات شیمیایی ورق استیل 304، علاوه بر کروم و نیکل، آلیاژهایی مانند کربن، سلیسیم و منگنز دیده می ‌شوند.

  • خواص مغناطیسی
    به طور کلی دو دسته بندی استیل بگیر و استیل نگیر، برای فولادها وجود دارد که در حالت کلی، فولاد ضد زنگ استیل 304 در دسته استیل نگیر قرار دارد و جذب آهن ربا نمی‌شود. البته سری 400 این فولاد، از نوع بگیر است و سری 200 و 300 آن به عنوان فولاد غیر مغناطیسی شناخته می‌شود.
  • مقاومت در برابر خوردگی
    ورق استیل ۳۰۴ در محیط هایی که خورندگی در آن‌ها دیده می‌شود، قابل استفاده است. از این نوع ورق در صنایع غذایی و خط تولید انتقال مواد غذایی استفاده می‌شود.
  • مقاومت به حرارت
    ورق استیل ۳۰۴ مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. البته نمی‌توان از این نوع ورق، در محدوده دمایی ۴۲۵-۸۶۰ درجه سانتیگراد استفاده کرد. در کاربردهایی مانند ساختمان‌ سازی می‌ توان از ورق استیل 304 استفاده کرد.
  • عملیات حرارتی
    گریدهای ۳۰۴ معمولا با عملیات حرارتی، سخت نمی‌شوند. این استیل را می ‌توان در محدوده دمای 1010 تا 1120 گرم کرد. البته بلافاصله بعد از آن باید سرد شود.
  • قابلیت جوشکاری
    این نوع استیل، قابلیت جوشکاری دارد. برای اینکه عملیات جوشکاری روی این نوع استیل بهتر جواب بدهد؛ لازم است آنیل بر روی ورق انجام شود. البته عملیات جوشکاری معمولا بر روی مقاطعی از استیل 304 انجام می‌شود که ضخامت بالایی داشته باشد. در خیلی از موارد که نیاز به جوشکاری عمیق باشد، به جای استیل 304 از استیل 321 می‌ توان استفاده کرد.

ورق استیل 304 نوعی ورق فولاد ضد زنگ است که کاربردهای زیادی دارد. در بسیاری از کاربردها مانند ساخت قاشق و چنگال، مبدل‌های حرارتی، مخازن انتقال مواد شیمیایی و... قابل استفاده است. این نوع استیل، از ویژگی‌هایی مانند مقاومت به خوردگی، مقاومت در برابر ترکیبات اسیدی، قابلیت تمیز کاری بالا و... برخوردار است. این نکته را هم اضافه کنیم که ورق استیل 304 انواع مختلفی دارد که با توجه به پروژه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. آهن آلات شهر آهن از معتبر ترین کارخانجات کشور هستند و با کیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردها تولید شده اند.