تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست؟

میلگردها به عنوان یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی به شمار می‌روند که دارای دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار هستند. هر یک از این میلگردها دارای خصوصیات متفاوت و کاربردهای گوناگون هستند و استفاده از آن ها به وفور مشاهده می شود. همانطور که می دانیم میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار با هم تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها از جوانب مختلف قابل بررسی هستند. به طور کلی می توان میلگردها را بر اساس شکل ظاهری، سایز، نحوه تولید، استحکام و کاربرد آن ها با یکدیگر مقایسه کرد و با توجه به نوع استفاده، یکی از آن ها را انتخاب نمود.
در این مبحث از مجموعه آهن آلات شهر آهن ما را همراهی نمایید تا بیشتر راجع به تفاوت های میلگرد ساده و میلگرد آجدار صحبت کرده و با این مقایسه، شما را در انتخاب بهترین و مناسب ترین میلگرد راهنمایی کنیم.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست؟

مقایسه میلگرد ساده و آجدار

پیش از آن که به تفاوت های میلگرد ساده و میلگرد آجدار اشاره کنیم، بهتر است ابتدا با این دو مدل میلگرد آشنایی پیدا کرده و سپس به مقایسه بپردازیم. میلگرد ساده که دارای سطحی صاف است، به منظور بالابردن مقاومت بتن در سازه استفاده می شود و کاربرد آن در ساختمان سازی طرفداران چندان زیادی ندارد. اما میلگرد آجدار روی سطح خود برجستگی و شیارهایی دارد که آج نام دارند. آج ها کمک می کنند میلگرد به بتن بچسبد و همین مزیت، استفاده از آن را در ساختمان سازی افزایش داده است. اولین تفاوتی که می توان به آن اشاره کرد، تفاوت بر اساس ظاهر میلگردها است که به آن اشاره نمودیم.
علاوه بر این، میلگردها دارای سایز و ابعاد متفاوتی هستند که بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و تولید می شوند. به این ترتیب میلگردهای آجدار در سایزهای 5.5 تا 40 میلی متر و میلگردهای ساده در سایزهای 5.5 تا 20 میلی متر تولید می گردند. همچنین میلگردهای ساده و آجدار، در نحوه تولید نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی میلگردها به دو روش تولید می شوند. روش اول آلیاژی است که استفاده از میلگردها را در مناطق زلزله خیز و تحت فشار مناسب تر می سازد و دارای قیمت بالاتری نیز است. اما روش دوم که حرارتی است، میلگردهای با مقاومت پایین تری تولید می کند و بالطبع از قیمت های پایین تری برخوردار است. لازم به ذکر است که در تولید میلگردهای ساده و آجدار از هر دو روش استفاده می شود، اما نوع شکل دهی آن ها با هم متفاوت است.

مقایسه میلگرد ساده و آجدار

با تفاوت های کاربردی میلگرد ساده و آجدار آشنا شوید

در ادامه مبحث به منظور بیان تفاوت های میلگرد ساده و میلگرد آجدار به کاربردهای آن ها اشاره می کنیم. میلگرد ساده غالبا در پروژه هایی که صنعتی هستند، مورد استفاده است و باعث بالا بردن مقاومت سازه می شود. میلگرد ساده می تواند ضعف کششی سازه در برابر زمین لرزه را جبران نموده و استحکام را افزایش دهد.
میلگرد ساده دارای گرید A1 است که به عنوان نوع نرم شناخته می شود. به این معنا که روی این نوع از میلگردها می توان جوشکاری انجام داد و امکان تغییر دادن شکل ظاهری آن ها وجود دارد. افرادی که در پروژه های خود به این نوع میلگرد احتیاج دارند، می توانند با تهیه آن، تغییرات موردنظر را ایجاد نمایند.
اما اغلب مواقع برای ساختن پروژه‌های مسکونی و ساختمان سازی، میلگرد آجدار کاربرد دارد. به دلیل اینکه میلگرد آجدار مقاومت و استحکام بالایی در برابر ضربه و خوردگی دارد. میلگرد آجدار دارای سه گرید A2، A3 و A4 است که از لحاظ استحکام، درصد کربن و ... با یکدیگر متفاوت هستند.
همانطور که در بالا اشاره شد، میلگرد ساده و میلگرد آجدار دارای تفاوت هایی هستند که مصرف کنندگان با توجه به نوع نیاز خود، اقدام به خرید آن ها می نمایند. میلگردها همانطور که ذکرکردیم، خصوصیات گوناگونی دارند و از نظر شکل ظاهری، سایز، نحوه تولید، استحکام و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. افرادی که برای کارهای خود به خرید میلگرد می پردازند، لازم است علاوه بر قیمت، نسبت به این تفاوت های اساسی شناخت و اطلاعات کافی کسب کنند تا بتوانند مطابق با نیازشان به خریدی مناسب و حرفه ای بپردازند و از صرف هزینه های اضافه جلوگیری به عمل آورند و احتمال موفقیت پروژه های خود را افزایش دهند. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید. علاوه بر این کسانی که قصد خرید میلگرد سایز 16 را دارند، شهرآهن قیمت انواع میلگرد سایز 16 چون قیمت میلگرد ۱۶ شهرکرد، قیمت میلگرد ۱۶ اصفهان، قیمت میلگرد ۱۶ میانه و... را به صورت دقیق و روزانه در سایت قرار می دهد.